Interieurinspiratie

Een rommelvrij huis voor altijd ?

  1. Toen we verhuisden naar een groter huis, leek het even of we eindelijk voldoende plaats hadden voor al onze spullen. Maar nog geen jaar verder, bleken we al weer plaats tekort te hebben. Lees hier hoe we toch terug ademruimte creëerden.


Tijdens mijn zwangerschap van Lucie begon een ongelofelijke opruimwoede. Zo wou ik plaats maken voor de baby die ongetwijfeld alleen maar meer spullen zou meebrengen. Vorige zomer opende ik elke schuif en reorganiseerde ik die. Het huis voelde dus even heel georganiseerd aan. Maar het bleef niet duren. Tegen dat mijn zwangerschapsverlof erop zat, staken een aantal schuiven en kasten weer overvol. Daarom was ik op zoek naar een opruimmethode om voor goed komaf te maken met rommel.

Het afgelopen jaar kwam ik regelmatig blogs tegen over Marie Kondo, een opruimgoeroe. Zij belooft een ‘voor altijd een schoon en rommelvrij huis’ met haar eigen opruimethode: de KonMari-methode. Dus was ik benieuwd: kon deze Japanse dame ons helpen? Onderaan vertel ik je over onze ervaring, maar eerst even een introductie in de KonMari-methode.

 

KonMari in een notedop

does-it-spark-joy

 

1. Omring je enkel met spullen die je gelukkig maken

Het komt er in hoofdzaak op neer dat je eenmalig door AL je spullen gaat (ja echt allemaal!) en enkel bijhoudt wat je gelukkig maakt. Bij ieder item dat je vasthoudt moet je je de vraag stellen: ‘Does it spark joy’ (oftewel: ‘maakt het mij gelukkig’). Als dat niet het geval is: weggeven of wegsmijten.

 

In mijn geval betekende dat: weg met cadeaus die ik ooit kreeg, maar niet echt mooi vond. Weg met kleren die ik kocht, maar thuis toch niet bleken te passen. Weg met de make-up-staaltjes die ik bijhield, maar vergat uit te proberen.

 

2. Sorteer per categorie

Breng alles van een categorie in  1 ruimte en ga erdoor: bijvoorbeeld al je kleren (dus ook winter-, reis- en feestkledij), al je boeken, al je kleine huishoudtoestellen, …

 

Huisjethuisje.com - KonMari - organizing - step 1 - sorting by categoy

 

Door ze allemaal in 1 ruimte te brengen zie je pas de enorme hoeveelheid die je hebt van sommige spullen en dat je ook veel dubbels hebt. Zo zag ik bijvoorbeeld dat ik een enorme verzameling had van glazen weckpotten die in mijn keuken veel plaats innamen.

 

3. Neem elk item vast en stel je de vraag ‘maakt dit mij gelukkig?’

Je moet alles vasthouden, zodat je je buikgevoel kunt laten spreken: word ik er gelukkig van? Neen? Wegdoen dan!
Twijfel je? Leg het dan even opzij en bekijk het opnieuw als de hele oefening rond is.

 

4. Voel je niet schuldig omdat je iets weggooit, maar bedank het voor bewezen diensten

Heb je moeite om iets weg te gooien, omdat je het bijvoorbeeld als cadeau gekregen? Volgens Marie Kondo, is het doel van een cadeau het schenken zelf. Dus ook al past het niet bij jou, of vind je het niet mooi, dan heeft het toch zijn doel volbracht. Dus  bedank het item gewoon en schenk het weg aan iemand die er wel blij mee zou zijn. Of zet het op Freecycle, breng het naar de kringloopwinkel, …

 

Voel je je schuldig om iets weg te gooien dat je nooit hebt gebruikt of aangedaan? Volgens Marie Kondo moet je ook dat niet doen, want ze leerden je iets: “Bedankt jeans, je liet mij zien dat ik niet sta met een super skinny model”. Of in mijn geval: “Bedankt Seb Actifry, die al 1 jaar onaangeroerd in mijn kast staat. Je liet mij inzien dat ik zelden frietjes maak en ze liever in de frituur ga halen”.

 

Konmari---kringloopzak

 

5. Vermijd dubbels en grote voorraden

Marie Kondo ziet bij al haar klanten, dat mensen soms veel dubbels hebben of enorme voorraden aanleggen van de vreemdste zaken: 60 scheermesjes, 40 tandenborstels,… Dat neemt veel plaats in. Zij raadt aan van je enkel tot de noodzakelijke hoeveelheid te beperken (bijv. 1 reservetandenborstel) en enkel iets bij te kopen als je het terug echt nodig hebt.

 

6. Zorg dat je alles ziet liggen, zodat je perfect weet wat je hebt

T-shirts moet je volgens haar niet op een stapel leggen. Want dan zie je niet wat je hebt. Je moet ze zo vouwen dat ze je rechtop, achter elkaar kunt zetten. Bijvoorbeeld in een doos of schoenendoos.

 

Huisjethuisje.com - KonMari - folding - clothes - organizing wardrobe

In mijn kast, en die van de kinderen, heb ik alvast deze vouwmethode toegepast. Op zich neemt de methode even weinig werk als de klassieke vouwmethode. En ik moet toegeven, het werkt!  Begin juli ruimde ik onze kasten op en ze zien er nog steeds heel ordelijk uit. Een primeur, want meestal is mijn opgeruimde kast na 1 week al terug rommelig. Bovendien zie ik nu perfect wat ik heb en wat bij elkaar past.

 

7. Berg zaken met respect op

Zo mag je volgens haar sokken en panty’s niet in een bolletje oprollen, maar moet je ze op elkaar leggen en bijeen vouwen. Zo krijgen ze ademruimte.

 

Voor mij ging dit net een brug te ver. Maar ik heb mijn in bolletjes-opgevouwen-sokken nu wel netjes rechtop in een schoendoos gestoken. En niet zoals vroeger op 1 hoop in de schuif. En nu zie ik dus beter welke sokken ik heb.

8. Geef alles een vaste plek

Bewaar alles van een zelfde categorie op 1 plek en zorg dat die plek voor iedereen duidelijk is. Bewaar bijvoorbeeld alle boeken in 1 kast. Bewaar alle schoenen op 1 plek (en niet de zomerschoenen in de hal en de winterschoenen op zolder). Bewaar alle schrijfgerief en kantoormateriaal in 1 kast (en niet in elke ruimte wat pennen, scharen, plakband, etc…) Zo heb je ten allen tijden een volledig zicht op alle spullen die je nog hebt.

 

Ik heb bijvoorbeeld alle medicijnen, eerste hulp materiaal en het EHBO-boek op 1 schab gezet in de kast. Heel overzichtelijk. Voor pennen heb ik een uitzondering gemaakt. Toch wel handig dat je een stylo naast je bed hebt liggen, als je ’s nachts iets te binnen schiet dat je snel wil opschrijven 😉

Hoe ver sta ik in het KonMariën van ons huis ?

Eind juni kocht ik haar boek en las het op 2 dagen uit. In juli en augustus begon ik op rustig tempo met het ‘konmariën’. Eerst pakte ik onze kleren aan en vervolgens het speelgoed van de kinderen.

 

Op een regenachtige dag gingen Jules en ik aan de slag. Ik legde uit dat we zijn speelgoed gingen uitkuisen. Waar hij niet graag meer mee speelde kon in 3 bakken: voor Lucie, voor de kringwinkel (‘andere kindjes’) of voor de vuilbak. Ik legde uit dat als hij deze oefening goed zou doen, hij met mij naar de speelgoedwinkel mocht om iets van Lego te kopen. En dit klonk als muziek in zijn oren. Hij ging er als een wervelwind doorheen en voor  we het wisten stonden er 2 bakken voor zus, 3 bakken voor de kringwinkel en waren we eindelijk af van die prullen van kindersurprise en de kermis.

Soms besloot Jules ook iets weg te doen, waar wij het moeilijk mee hadden: bijvoorbeeld een gezelschapsspel dat hij nog maar 3 maanden had. Die zaken waarvan ik vermoedde dat hij ze gewoon even beu was, maar later opnieuw mee zou willen spelen, heb ik op zolder bewaard. Maar dat waren maar 3 items.

 

Resultaat:

  • Intussen pakte ik al 8 categorieën aan: badkamer, kleren van mezelf, kleren kinderen, schoenen, speelgoed, medicijnen, keukengerief en kantoormateriaal
  • Iedere keer als ik een categorie hebt aangepakt, rij ik meteen naar de kringloop. Zo blijft het niet nodeloos staan én kan ik mij niet meer bedenken 🙂 . Zo brachten we 3 grote vuilniszakken kleren naar de kringloop, enkele bakken speelgoed en een koffer vol keukengerief.

Kringloop

  • Mijn kleerkast voelt nu zeer ruim: ik zou gerust met een lopende meter minder kunnen doen. Door die ruimte zie ik nu tenminste welke kleren ik heb. Je ziet ook wat er ontbreekt in je garderobe en kunt gericht op zoek gaan naar die stuks wanneer je gaat winkelen.
  • Ook in de speelgoedkasten is er terug ruimte. Zo heeft Jules een beter overzicht. En is er ook ruimte voor het nieuwe speelgoed dat hij voor zijn verjaardag nog zal krijgen.
  • Ik koop niets meer dat ik niet graag zie. Als ik kleren pas en ik heb geen instant verliefd gevoel, koop ik het gewoon niet. Hetzelfde met spullen voor het huis. Dus ook een pak beter voor mijn portemonnee 🙂

Een voorgoed opgeruimd huis?

Met kinderen blijft dat moeilijk, omdat die gewoon elke dag opnieuw rommel maken die je iedere keer moet opruimen. Maar stilaan komt er wel terug ruimte in ons huis. En elke keer als ik mijn opgeruimde rommelschuif of kleerkast open trek, geeft mij dat rust.

 

Huisjethuisje.com - KonMari - organizing - junkdrawer - Ikea


Je huis ‘KonMariën’? Een grote, maar eenmalige tijdsinvestering. Eentje die het  -wat mij betreft – waard is. Wat zijn jullie opruimtips?

Handtekening

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Wil je geen blogposts missen en regelmatig interieurtips en promoties ontvangen? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief!

3 gedachten over “Een rommelvrij huis voor altijd ?”

  1. Sluit me helemaal aan bij jouw verhaal. Ik heb het boek ook in 2 dagen uitgelezen en wat een energie krijg je ervan. 3 kleding kasten al opgeruimd, speelgoedkast en al een paar keukenkastjes. Vandaag naar de Ikea voor diverse opbergers die je in je kasten kunt gebruiken (zie ook in de lades bovenste foto) dan ziet alles er universeel en netjes uit. Leuk je blog te lezen, s6 en houden zo! Groet Door

  2. Zou ik ook eens moeten doen :-). Maar eerst orde en rust scheppen in mijn hoofd … dan gaan we werken aan de volgende stap 🙂

Reacties zijn gesloten.